Orfeus & Eurydike för unga. Allkonstverk på Stockholmsoperan

Vad handlar den om? Det är frågan som har ställts i många tusen år om många myter. Den om Orfeus och Eurydike är en av de mera gåtfulla, och kanske är det därför den blivit så populär. Utifrån denna myt har skapats minst fyra operor och en operett, liksom dikter av Rainer Maria Rilke, Hjalmar Gullberg, Katarina Frostenson och en hel sonettkrans av Lotta Olsson. Stravinskij komponerade balettmusiken Orpheus 1958 och tio år senare koreograferade Birgit Cullberg Eurydike är död. Guldpalmsbelönade filmen Orfeu Negro hade den som förlaga, likaså Tennesse Williams pjäs Orfeus Stiger ner. Och det var bara några framgooglade exempel.

Orfeus & Eurydike
Föreställningen Orfeus & Eurydike av Unga på Operan på Kungliga Operan 2020. Ett samarbete med Unga Dramaten. På bilden; Stacey Aung, Javier Perez och Jernej Bizjak

I essän Orfeus i telefonhytten visar Sara Danius hur Marcel Proust genom en beskrivning av ett telefonsamtal och ett fotografi, på hans tid nya tekniska landvinningar, får oss att förstå att ”Orfeusmyten gestaltar det allt överskuggande begäret att se och blickens förfrämligande, för att inte säga förgörande kraft, samtidigt som den berättar om ljudets förmåga att skänka liv och om njutningen i att lyssna. Orfeusmyten är en allegori om seendet och hörseln”.

Orfeus & Eurydike
Föreställningen Orfeus & Eurydike av Unga på Operan på Kungliga Operan 2020. Ett samarbete med Unga Dramaten. På bilden; Marcus Vögeli och Stacey Aung.

Det är ju genom sin underbara sång som Orfeus som enda levande människa släpps in i dödsriket för att försöka rädda sin älskade Eurydike, som blivit huggen av en orm, åter till livet. Gudarna bevekas av hans musik och beviljar hans önskan men på villkoret att han inte får vända sig om förrän de båda är tillbaka i dagsljuset och de levandes värld. Men begäret att se, han kan inte låta bli att vända sig om, gör att han förlorar sin älskade som om igen förs ner till underjorden, nu för evigt. Inte för inte räknas också Orfeusmyten till de många ”Sagorna om nyfikenheten”.

Orfeus & Eurydike
Föreställningen Orfeus & Eurydike av Unga på Operan på Kungliga Operan 2020. Ett samarbete med Unga Dramaten. På bilden; Jernej Bizjak

Koreografen Örjan Andersson nya allkonstverk Orfeus & Eurydike spritter av liv, ungdomligt liv, till och med i ända in i Hades, som förvandlats till ett disco. Men så är det också en föreställning som är skapad utifrån fokusgrupper. Genom enkätfrågor om förlust, saknad och kärlek till elever i årskurserna 6 till 9 har man velat få en inblick i ungas syn på dessa teman.

Här kan man glömma det klassiska kärleksparet som i stället representeras av tre andra konstellationer: mamman Eurydike och hennes dotter Orfeus, Hunden Eurydike med matten Orfeus och kompisarna Eurydike och Orfeus. Detta grepp känns friskt, även om det är på gränsen till inställsamt mot unga människor, som om de inte skulle kunna ta till sig föreställningen om den handlade om en kärleksrelation. Men förvisso fanns inga enkätsvar som tog upp förlusten av en älskad partner.

Orfeus & Eurydike
Föreställningen Orfeus & Eurydike av Unga på Operan på Kungliga Operan 2020. Ett samarbete med Unga Dramaten. På bilden; Javier Perez och Marcus Vögeli.

Här finns vissa reminiscenser till antik teater, till exempel i form av ett suggestivt och vackert maskspel, i övrigt är berättelsen placerad i nutid med skådespelare och dansare i sneakers, vilket inte är fel. Ormskinnsmönstrad fond, chockrosa likkistor i luftmadrassform och plisserade, metallskimrande togor piggar upp. Men i verkets strävan att framför allt vilja uttrycka ett samtida ungt språk, både i rörelser och tal, går mytens komplexitet och tragedi förlorad. Det hela slutar märkligt nog i en dansad backanal, och om den utspelades i livet eller döden kan man fundera över.

Orfeus & Eurydike ges på Rotundan på Stockholmsoperan till och med den 15 mars 2020. Koreografi och regi: Örjan Andersson. Text: Magnus Lindman. Musik: Jonas Redig. Scenografi & ljus: Christian Brun. Kostym & mask: Bente Rolandsdotter. Medverkade: Jenny Nilsson, Stacey Aung, Jernej Bizjak, Javier Perez, Kirsti Stubo, Nina Fex, Christoffer Svensson, Marcus Vögeli.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s