Björkar, snäckor och små rosa saker. Souvenirer på Dansmuseet.

Varför? är den fråga Lasse Åberg ställer sig inför en del av de souvenirer som visas på hans utställning med samma namn på Dansmuseet. Bland dem kan man till exempel hitta ett modellbygge av en pizzeriainteriör, utsågad i trä, med ett dukat bord och en pizza framför ett fönster med en vy över Örebros vattentorn, en tall och en kronhjort. Och varför en moraklocka i miniformat som det står Malmö på?

snäcktavla
Snäckor passar i alla sammanhang. Från Dansmuseets Souvenirutställning.

Samma existentiella fråga kan man ställa inför det mesta som presenteras på denna utställning, som är så långt från modern svensk design man komma kan. Och varför på Dansmuseet? Hur som helst är Dansmuseet beläget mitt i Stockholms souvenirdistrikt som sträcker sig längs Drottninggatan långt in i Gamla Stan på Västerlånggatan. Museet är omgivet av butiker med blågula t-shirts, älgstrumpor och vikingahjälmar. Där ligger också en glasbutik, med Tax Free-skyltar, som saluför exklusiva glaskonstverk där dalahästarna, björkarna och vikingarna samsas med bland annat örnar, ugglor och ljuva blomster och allt man kan tänka och inte tänka sig inneslutet i kristall. Priserna ligger på en helt annan nivå än i den vanliga souvenirbutiken, från runt tusen kronor till betydligt många fler tusenlappar. Den blänkande finishen har en förförisk dragningskraft, kanske appellerar den till min ”reptilhjärna”, som Lasse Åberg lanserar som teori för vår förtjusning i glansiga föremål. Och varför skulle annars guld och diamanter vara så dyrbart och åtråvärt? Enligt boken Sapiens av Yuval Noah Harari tillverkade människan för hand tiotusentals pärlor av elfenben som gravgåvor för över 30 000 år sedan.

souvenirer1
Snäckor igen! Souvenir från Gränna.

Bland Lasse Åbergs samlade föremål, som han mestadels köpt på loppmarknader, drabbas jag nästan av ett slags vanmakt inför denna ansamling av snäckor, björktavlor, bemålat porslin med kungligheter, solnedgångar och glödritade träarbeten. Visserligen ligger det något i Åbergs karaktäristik av den annars förhärskande skandinaviska designen som ”anemisk och iskall bårhusestetik” som håller ”vår samtid i ett järngrepp”. Man kan ju uppleva samma tristess som här inför ännu ett tjusigt inredningsreportage med sjuan-stolar, ph-lampor och vitmålade väggar. Varför återges just dessa inredningsdetaljer om och om igen? Som en besvärjelse?

Kissekatt
Souvenir från Lasse Åbergs första sällskapsresa som gick till San Remo.

Men visst finns på Souvenirer också inslag som ger ett slags förhöjd kick av absurdismen hos det i vanliga fall estetiskt omöjliga. En chockrosa pudel framför ett levande ljus på ett altare. En från en likkista uppdykande fallos från ett leende lik. Stockholms stadshus inuti ett blåmålat ägg. Och den nästan sublima rosa kattungen i porslin med tillhörande blomformad matskål vilande på en rokokofåtölj också i porslin, en present Lasse Åberg köpte till sin mamma på sin första utlandsresa ‒ Ursällskapsresan?

praktvaser
Prakturnor från Nationalmuseum

På Nationalmuseum som i sin nya färgglada skrud presenterar möbler och föremål tillsammans med måleri och skulptur, precis som på auktionsfirmor, finns också en hel del kitschiga föremål men där är materialen så mycket dyrare: ebenholts, elfenben, förgyllt silver och guldbroderier, vilket ger dem en helt annan nimbus. Smak handlar (också) om ekonomi.

Museer är även en del av turistnäringen och souvenirindustrin. Både Nationalmuseum och Danmuseum har förutom sina samlingar av ”märkvärdiga ting” välförsedda butiker med både krimskrams, tvålar, teer (t ex teet Glamour med smak av mousserande vin och vispgrädde), små rosa saker blandat med exklusivare presenter, dyrare reproduktioner och kvalificerad facklitteratur. En variant av Degas berömda ballerinaskulptur kan till exempel beses på Nationalmuseum och köpas i en välgjord kopia i Dansmuseets shop. En ung ballerina med ett sorgligt öde. Men det är en helt annan historia.

Souvenirer ‒ En inblick i den exotiska formvärld som flyger under esteternas radar kan ses på Dansmuseet, Drottninggatan 17 i Stockholm, till och med den 26 juli 2020.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s