Hämnande Giselle går över lik. Dada Masilo på Dansens Hus

Samtida koreografer kan inte låta bli att göra sina egna versioner av de klassiska baletterna. Svansjön, Nötknäpparen och Törnrosa har vi kunnat se utspelas i nutida miljöer befolkade med knarkare, horor och psyksjuka. Den mest romantiska baletten av dem alla, Giselle, med ursprung från mitten av 1800-talet och inspirerad av skräckromantiska berättelser av Victor Hugo och Heinrich Heine, var redan från början en historia om klass, våld, svek, psykisk sjukdom och självmord. Drygt hundra år senare, på 1980-talet, lät Mats Ek Giselle utspelas på ett mentalsjukhus och Dance Theatre of Harlem gjorde en kreolsk variant där originalets medeltida tyska bondby var utbytt mot 1800-talets Louisiana, och en klasskonflikt mellan bättre bemedlade, sedan generationer fria svarta, och nyss frigivna slavar.

DadaMasilo_Giselle röd grupp
Dada Masilos Giselle. premiär 26 April 2017, The Dance Factory, Johannesburg. Foto: John Hogg.

Giselle är mest berömd för sin ”vita” andra akt, som gett namn åt en hel genre, ”ballets blancs” eller ”vita baletter”, som vanligtvis inte bara är vita i bemärkelsen vita balettkjolar i månbelyst trollskog där eteriska, hämndlystna sagoväsen dansar på tå med mord i blick, utan också i ballerinornas vithyllthet. I den Giselle som vi just nu kan se på Dansens Hus i koreografi av sydafrikanska Dada Masilo, född i Soweto, är den vita tyllen utbytt mot en som är röd som blod, och här är de hämnande svarta kvinnorna och männen utrustade med en piska som de inte tvekar att göra bruk av.

DadaMasilo_Giselle 3
Dada Masilos Giselle. Foto: John Hogg.

I den klassiska Giselle offrar sig den enkla bondtösen Giselle i ädel och kristlig anda för sin älskade adelsman Albrecht, som skändligt bedrog och svek henne. Dada Masilos Giselle sjunker inte långsamt ner i sin grav, hon går bokstavligen över lik. I denna nutida variant är hämnden ljuv och stenhård. Dansen är också oftast hård, pregnant, skarp. Bondflickan Giselle är här mera vild än tam medan Albrecht, som är klädd i helvitt, ger uttryck åt en kontrasterande, klassicerande, suverän och hövisk stil. I denna expressiva och eklektiska föreställning finns också inslag av traditionell sydafrikansk schamanism samt talade, rappa repliker. De mångsidiga dansarna är oupphörligt en fröjd att se.

Giselle på Dansens Hus. 15-16 mars 2019. Koreografi: Dada Masilo. Musik: Philip Miller Dansare: Dada Masilo, Kyle Rossouw, Llewellyn Mnguni, Tshepo Zasekhaya, Khaya Ndlovu, Liyabuya Gongo, Ipeleng Merafe, Nadine Buys, Zandile Constable, Thabani Ntuli, Thami Tshabalala, Thami Majela. Ljus: Suzette le Sueur. Foto: John Hogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s