Explosivt expressiv. Batsheva Dance Company på Dansens Hus.

Klimatet är inte att leka med, insekterna har vi snart tagit död på och Batsheva Dance Company dansar på en avgrund i Venezuela. Det är senaste dansverket av Ohad Naharin, alias Mr Gaga, känd från filmen med samma namn (där han framstår som lätt despotisk), som just nu gästar Dansens Hus. Förresten kanske det inte är fråga om en avgrund, det kan man inte säkert säga. Något betydelsefullt och nästan ödesdigert verkar ske, men vad? Hur som helst heter koreografin verkligen Venezuela, ett namn som ursprungligen är bildat av Venedig, en diminuitivform av Venezia, en stad som hållit på att sjunka så länge de flesta kan minnas. Gaga är också namnet på den metod eller det rörelselaboratorium som Ohad Naharin har skapat och som syftar till att frigöra dansarna, få dem att hitta ”vilddjuret” inom sig.
Venezuela 2

Och dansarna i Batsheva är verkligen frigjort expressiva för att inte säga explosiva, och det är de som är främsta behållningen i Venezuela, särskilt de kvinnliga dansarna som är oavbrutet fängslande i sin gränslöshet, och i den lätthet och till och med den elegans de utför också de mer vildsinta, nästan akrobatiska inslagen. Det är också kvinnorna som bokstavligen rider fram på männen i en av verkets vackraste koreografiska bilder, där de senare förvandlas till najader.
Venezuela 3

Scenbilden är svart, kläderna i både siden, sammet, spets och trasa går också i svart. Koreografin är skiftande, hela tiden omväxlande (vi får till och med se inslag av ”ballroom latin”) och första halvan utförs främst till gregorianska sånger men också hip hop. Det är en värld som framställs, eller ett mikrokosmos av en, där människans mångtydiga situation i en kritisk tid belyses, för att uttrycka det milt. Styckets andra halva är identiskt med den första men här har dansarna bytt roller med varandra och musiken är nu mer suggestiv och varierad, med en hel del indiska inslag, och här får dansen en annan verkan, en mer subtil framtoning om än fortfarande som en stark medicin. Stycket slutar med ett gallskrik och ett öronbedövande dån som från av helikoptrar, men jag tror inte de har kommit för att rädda oss.

Foto: Ascat Avraham.
Scen: Dansens Hus. Ges t o m 14 februari. Av: Ohad Naharin. Batsheva Dance Company. Ljusdesign: Avi Yona Bueno (Bambi). Ljuddesign och klippning: Maxim Warrat. Dansare: Etay Axelroad, Billy Barry, Yael Ben Ezer, Matan Cohen, Ben Green, Chiaki Horita, Chunwoong Kim, Rani Lebzelter, Hugo Marmelada, Eri Nakamura, NItzsan Ressler, Yoni (Yonatan) Simon, Kyle Scheurich, Maayan Sheinfeld, Hani Sirkis, Amalia Smith, Imre van Opstal, Erez Zohar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s